Gezond eten als therapie

Eetproblemen voorkomen: kiezen voor de juiste voeding

Gezond eten is de beste therapie om gezond te blijven en om eetproblemen te voorkomen.
Dat leerden we tijdens de opleiding ‘Voeding als eerste medicijn*’ van dr. Geert Verhelst.
Les krijgen van dr. Verhelst is een belevenis die bijblijft. Hij kent de wetenschap van de voedingsleer door en door. Hij is bovendien een begenadigd spreker die  zijn uiteenzetting doorspekt met grappige anekdotes in het plat West-Vlaams.
Daarenboven is hij onafhankelijk van en kritisch voor Big Pharma. Net als voor de wetenschappelijk soms slecht onderbouwde voeding –en gezondheidsindustrie, en voor de problemen in de industriële landbouw en veeteelt.

Hierna proberen we zijn eerste  lesdag over suikers samen te vatten, zonder te technisch of te eenvoudig te worden.

Leve de calorieën!

Dr Verhelst zijn eerste kritiek op de gezondheid- en voedingsindustrie is hun eenzijdige nadruk op de hoeveelheid die men eet (‘teveel calorieën!’) in plaats van op de kwaliteit ervan (de juiste voeding). Groenten en volle granen bevatten bijvoorbeeld evenveel calorieën als geraffineerde suikers. Maar hun effect op de gezondheid is zoals bekend helemaal verschillend.

Suiker

Suiker kent u best als de sneeuwwitte klontjes uit Tienen die u in de koffie doet. De algemene term voor suikers zijn koolhydraten. Belangrijk bij gezonde suikers zijn de glycemische index ervan (hoe snel de suikers de glucosespiegel doen verhogen in het bloed), de antioxidante werking (beschermt ons tegen luchtvervuiling, ontstekingen, ouder worden,…) en de bijhorende nutriënten (vitamines, mineralen,metalen,…) die ze bevatten.

Soorten suikers

Voeding als therapie

Gezonde voeding om eetstoornissen te behandelen

Koolhydraten bestaan uit ketens van glucose, fructose en/of galactose. Er bestaan complexe koolhydraten (in granen, groenten, aardappelen, noten,…) die vooral uit ketens van glucose bestaan en niet zoet zijn (!). Middellange koolhydraten zijn ketens van fructose (in groenten, bonen, granen,…), zijn zwak zoet en zeer belangrijk voor onze darmen. Korte koolhydraten bestaan uit ketens van glucose , fructose en/of galactose.Deze laatste zijn zoet van smaak en vooral de fructose is hier gevaarlijk.

Gezonde en gevaarlijke suikers

Eerder dan de hoeveelheid suiker die men verorbert is het de kwaliteit van de suiker die belangrijk is.  Een studie van het Westerse raffinageproces van graan maakt dit ook duidelijk: elke graankorrel wordt ontdaan van zijn kiem en zemel tot enkel nog een leeg meellichaam, een letterlijk wit product overblijft: hoge glycemische index, geen nutriënten of antioxidanten, geen vezels. Deze letterlijke gebakken lucht kunt u eten onder de vorm van wit brood, bruin brood, witte rijst, koek en gebak, donuts, baguettes, sandwiches.

Suiker= energiebron

Wat is het belang van nutriënten?
Ons lichaam werkt als een klassieke verbrandingsmotor.
Met brandstof onder de vorm van glucose die door verbranding in onze lichaamscellen het lichaam van energie voorziet. Daarbij zijn ook de vermelde nutriënten nodig (Vit B, magnesium, metalen,…) die de verbranding mogelijk maken na toevoeging van zuurstof.

Wat gebeurt er nu als de suikers geraffineerd worden? Na raffinage blijft enkel de glucose over, geen nutriënten. Om te kunnen verbranden worden de ontbrekende nutriënten ‘gestolen’ uit het eigen lichaam. Om dus samen met zuurstof en glucose het verbrandingsproces mogelijk te maken in de cellen van ons lichaam.  Geraffineerde suikers eten is dus roofbouw plegen op het eigen lichaam.

De zoetheid van suiker

Er zijn nog problemen met geraffineerde suikers. Het eten van suikers met een hoge glycemische index veroorzaakt bloedsuikerpieken. Dit wordt deels tegengehouden door bètaglucanen. Dat zijn bepaalde vezels. U had ondertussen al begrepen dat raffinage ook deze vezels verwijdert uit onze voeding. Deze pieken zorgen voor een verhoogde productie van insuline door de pancreas die na jarenlang overgebruik van geraffineerde suiker leidt tot uitputting van de pancreas met hyperglycemie en hypoglycemie tot gevolg. Weinig gekend (en vaak ontkend) is dat niet zozeer vet maar vooral suiker verantwoordelijk is voor hogere cholesterol in het bloed. En dat in dezelfde lijn niet zout maar suiker de belangrijkste oorzaak van hoge bloeddruk is. Dit kan uiteindelijk ook leiden tot uitputting van de bijnieren.

Vezels in voeding

Door raffinage verdwijnen ook de vezels uit onze voeding.Ook dit heeft nefaste gevolgen voor onze gezondheid.

In een volgende blog gaan we verder in op deze desastreuze gevolgen van ongezonde voeding op het lichaam, zowel op korte als op lange termijn.

• Voeding als eerste medicijn, Dr Geert Verhelst, Reliantie Instituut vzw, te Gent op 25/01/2019

Lees ook deze artikelen:

Comments are closed.