Over ons

jan schrans psycholoog
Opleiding Psychotherapie

Bijkomende driejarige opleiding psychotherapie, richting gezinstherapie aan het Leuvens Instituut voor Systeem georiënteerde Therapieën. In 1994 verwierf ik een postgraduaat Psychodrama aan Universiteit Gent.

Jan Schrans was gastdocent psychotherapie/psychodrama met jongeren aan Universiteit Gent, Faculteit psychologie, aan Vakgroep Ontwikkelingspsychologie en aan Vakgroep Orthopedagogie.

Klinisch psycholoog Jan Schrans

Sinds 1988 ben ik klinisch psycholoog en sinds 1991 psychotherapeut. Ik werd erkend als Eerste Lijn Psycholoog (ELP) en Gespecialiseerde Psychologische Zorg (GPZ)

Ruime ervaring

In 1988 studeerde ik af, ik werkte 18 jaar in een psychiatrisch ziekenhuis en vanaf 2016 specialiseerde ik me in het onderzoek en de behandeling van ADHD en ADD. Sinds 2001 heb ik de eigen privé Psychologenpraktijk Jovo.

Sinds het afstuderen volgde ik verschillende langdurige opleidingen psychotherapie. Bij sommige patiënten leverde de therapie weinig op. Zonder dat ik precies wist waarom. ADHD|ADD is vaak moeilijk te detecteren

Psychiatrie

Ik werkte 18 jaar in een psychiatrisch ziekenhuis met jongeren en volwassenen met ernstige tot zeer ernstige psychische problemen. Ik leerde er testonderzoek kennen van een veelheid aan psychologische problemen en werkte er als klinisch psycholoog met jongeren en volwassenen met diverse ernstige psychische klachten. Ik verrichte er in een multidisciplinair team onderzoek, individuele psychotherapie, groepspsychotherapie groepspsychodrama en een aantal andere groepstherapieën.

Psychotherapie met jongeren

k heb veel ervaring in het behandelen van jongeren. Ik werkte 18 jaar op de jeugdafdeling van een psychiatrisch ziekenhuis. Mijn specialiteiten zijn ADD en ADHD, psychose en autisme bij tieners.

AD(H)D bij volwassenen, een goed bewaard geheim

In 2012 werd het me duidelijk dat een veelheid van deze moeilijk te behandelen patiënten wellicht ADHD hadden. Verder vindt u de kenmerken van ADD. Voor contact ADHD|ADD onderzoek.

Door mijn jarenlange ervaring in het team van het ziekenhuis leerde ik patiënten met ADHD vlug te detecteren en een zuivere diagnose te stellen.

Maar vele van deze patiënten keerden terug. Omdat ze teveel last kregen van de medicatie en de bijwerkingen. Of omdat ze ongerust waren over de gevolgen van het langdurig nemen van medicatie voor ADHD en ADD.

Eigen behandelprogramma

In 2016 ontwikkelden we daarom een behandelprogramma voor volwassenen met ADD zonder medicatie. Sinds 2016 specialiseerde Jan Schrans zich steeds meer in diagnostiek en behandeling van ADD en ADHD bij volwassenen.

Sabine Vranken, klinisch psycholoog, kinderpsycholoog, jongerentherapeut

Eerste werk

In 1993 studeerde ik af als klinisch en ontwikkelingspsycholoog aan de Universiteit Gent. Ik kon onmiddellijk aan de slag als licentiaat in de orthopedagogie in een voorziening voor mensen met een mentale beperking. Ik deed er ervaring op in het leiden van teams en het opstellen van behandelingsplannen.

Onderwijs en CLB

In 1996 maakte ik de overstap naar het onderwijs. Een kleine twintig jaar werkte ik in het CLB als psycholoog in het lager en middelbaar onderwijs. Al deze jaren heb ik met veel passie leerlingen, ouders en leerkrachten begeleid. In 2015 werd ik er directeur. Vanaf 2010 werk ik daarnaast ook als zelfstandig psychotherapeut.

Levenslang leren draag ik hoog in het vaandel. Gedurende mijn loopbaan volgde ik verschillende langdurige en kortdurende opleidingen.

Publicatie

In 2015 publiceerde ik samen met Paulina Koeman het boek ‘Wat kan je van stokstaartjes leren?, Interventietechnieken voor oplossingsgericht werken met kinderen en jongeren’.

Mensen die met me werken waarderen me om mijn enthousiasme, gedrevenheid en positieve ingesteldheid.

Verdere opleidingen

Zo verdiepte ik mij in de gedragstherapie en de ratio-emotieve therapie. Omdat ik graag werk met leerlingen met gedragsmoeilijkheden volgde ik ‘LSCI’ en ook een jaaropleiding ‘Geweldloos Verzet en Nieuwe Autoriteit’.

In 2002 volgde ik een driejarige opleiding oplossingsgericht werken volgens het Solution Focused Milwaukee model. In 2008 volgde de vierjarige opleiding tot psychotherapeut in oplossingsgerichte therapie aan het Korzybski Instituut te Brugge.

Ik draag het oplossingsgericht gedachtegoed verder uit door het geven van workshops en vormingen. Daarnaast begeleid ik teams met als doel de onderlinge positieve interacties te stimuleren. Dit doe ik onder andere aan de hand van Open Mind. Dit is een oplossingsgericht interactiespel dat ik mee ontwikkelde aan het Korzybski Instituut.