Concentratieproblemen aanpakken

Concentratieproblemen aanpakken? Dat kun je zelf door meer structuur aan te brengen in de verschillende domeinen van je leven. Je kan je daarvoor laten bijstaan door een familielid of partner. Die kan je helpen om initiatief te nemen, zaken op te volgen en taken ook af te maken.

Concentratieproblemen aanpakken kan bij Psycholoog-Jovo. Ook bij ADHD en ADD onderzoek en behandeling.
Tips om concentratieproblemen aan te pakken

Hoe je tijd structureren?

Belangrijk hierbij is het beter structureren van je tijdsbesteding. Werk of studeer met een timer in tijdsblokken van 45’, telkens gevolgd door een pauze (geen scherm!) van 15’. Spreek daarbij al uw geheugenfuncties aan (auditief, visueel en motorisch), ter ondersteuning.

Hulpmiddelen bij aanpakken concentratieproblemen

Wat ook helpt is daarbij beroep doen op allerlei concrete hulpmiddelen. Zoals een agenda, aantekeningen, alarmbelletjes op de GSM, to-do lijstjes, een elektronische agenda, geheugen app’s allerhande, een magnetisch bord en krijtbord in keuken of bureau.

Zet bovenaan je lijst de dingen die het meest dringend zijn, die je minst graag doet en die de meeste inspanning vragen. Grotere taken deel je best op in deelstappen. Hou het haalbaar.

Geest vrij? Ruim je omgeving op!

Hou je geest vrij door je omgeving overzichtelijk en opgeruimd te houden. Verhuis daarom alle rommel vlug naar de afvalbak. En stop weg in de kast wat je niet steeds bij de hand hoeft te hebben. Verminder alles wat je kan afleiden uit je omgeving. Probeer te achterhalen welke zaken je afleiden.

Vraag je daarom steeds af wat hinderlijk hoorbaar en zichtbaar is in je omgeving. Noteer dit. Probeer je daarvan af te sluiten door bijvoorbeeld een koptelefoon te gebruiken of de gordijnen dicht te trekken. Noteer ook deze hulpmiddelen.

Rust roest niet

Hou rekening met je energieniveau. Maak dat je voldoende uitgerust bent. Het is bekend dat vooral mensen met ADD/ concentratieproblemen vaak weinig energie hebben. Rustpauzes inlassen, een middagdutje, de tijd nemen voor ontspanning, houden uw energiepeil op peil.

Plan de moeilijkste taken op momenten van de dag dat je energiepeil en concentratievermogen het best zijn. Meditatie kan sommigen ook helpen daarbij.

Sportend concentratieproblemen aanpakken

Regelmatig sporten en bewegen, liefst in de buitenlucht, bevordert de zuurstofopname in je hersenen en dus ook je concentratie. Een wandeling tijdens de pauze of in de vrije tijd is zeer goed. Zorg ook voor voldoende daglicht op je werkplek en thuis. Verlucht je huis regelmatig.

Al slapend gezond worden

Hou je slaaphygiëne in de gaten. Slaap voldoende uren (voor volwassenen meestal 7-8 uur per nacht).

Haal slaaptekort zo vlug mogelijk in en doe zoals gezegd een middagdutje. Laat pubers, met of zonder concentratieproblemen, uitslapen in het weekend.

Bioritme en concentratieproblemen

Hou rekening met je bioritme of dag en nachtritme. Zoals de meeste andere diersoorten zijn we best wakker als het licht is en slapen wij beter als het donker is. Voor de mens betekent dit concreet dat we liefst ten laatste om 23 u slapen.

Vermijd daarbij om voor het slapen schermen te bekijken (behalve TV) want die sturen lichtgolven uit die de slaapkwaliteit naar beneden halen.

Zorg voor een goede slaapkwaliteit

Koop een matras van goede kwaliteit in een niet te koude of te warme slaapkamer. Zorg voor een goede ventilatie op de kamer en sluit deze af van sterke geluiden.

Lees ook deze artikelen:

Reacties gesloten.