Voeding en eetstoornis

Wat is goede voeding?

Gezonde voeding als behandeling tegen eetstoornissen? Hoe dan ook, gezonde voeding kan een bijdrage leveren in het vermijden van de zogenaamde Westerse beschavingsziektes. Zoals auto-immuunziekten (CVS, Crohn, MS,ALS), kanker, hart- en vaatziektes, ADHD en ADD, fibromyalgie, eetstoornissen etc.

In onze vorige blog ‘gezond eten als therapie’ leerden we de juiste koolhydraten te kiezen in onze voeding volgens dr. Verhelst.*
Met name volkoren granen (mét kiem en vezels) en natuurlijke suikers (mét nutriënten). Liefst biologische groenten en voldoende biologisch fruit.

Impact op het lichaam van verkeerde koolhydraten

Langdurig gebruik van geraffineerd suiker

Gezonde natuurlijke suikers

Slecht suiker is gevaarlijker dan zout en vetten. De voedingsindustrie benadrukt dat (geraffineerde) suikers evenveel calorieën bevatten als groenten en fruit. Maar in tegenstelling tot geraffineerde suikers bevatten deze natuurlijke suikers nog alle nutriënten (o.a. verbranding=energie, vitamines en mineralen), brengen ze anti-oxidanten aan en hebben ze meestal een lage glycemische index.

Gerafineerd ongezond suiker

Geraffineerd suiker zorgt voor hoge bloedsuikerspiegels die de pancreas belasten (bv diabetes type 2) en de bloeddruk en cholesterol doen stijgen, nog meer dan zout of vet dat doen (bv hart- en vaatproblemen)!. Met ook overgewicht tot gevolg. Overgewicht leidt vaak op zijn beurt tot andere problemen, zoals vetlever, kanker, hart -en bloedvatenproblemen.
Een hoge bloedsuikerspiegel kan leiden suikerverslaving, tot uitputting van de bijnieren (vermoeidheid, stress), aantasting van de tanden etc. Langdurige gevolgen van suikerinname zijn ook slechte spijsvertering met maag- en darmproblemen, men wordt sneller ziek, suikerziekte, zwak beendergestel. Suiker zorgt ook voor een snellere aftakeling van organen zoals de ogen (cataract), hart, hersenen (bv Alzheimer of Parkinson), snelle veroudering van de huid.

Fructose als sluipend vergif

Minder gekend is de truc van de voedingsindustrie met fructose. Fructose is zoeter en bevat minder calorieën (lagere glycemische index). Beter dus bij obesitas en diabetes? Noops! Geraffineerde fructose is een nutriëntenrover die hart-en vaatziektes veroorzaakt, lever -en darmproblemen geeft, doet verouderen enz. Fructose zorgt niet voor een verzadigingsgevoel waardoor teveel gegeten wordt.

Langdurig gebruik van geraffineerde granen in de voeding

Eetproblemen bij verkeerde voeding

Voeding als eetstoornis

Geraffineerde graan (witmeel) is ontdaan van vezel en kiem. Vezels zorgen voor tragere vrijstelling van suikers en remmen de opname van cholesterol in het bloed. Ze zorgen voor een betere darmwerking en stoelgang. Witmeel (wit en lichtbruin brood, sandwiches etc) verstoren de darmflora, kunnen aambeien en darm uitstulpingen veroorzaken of darmkanker. Ook de immuniteit kan op termijn verlagen.
Vezels zorgen ook voor een tragere vrijstelling van suikers. Gebrek aan vezels doet de bloedsuikerspiegel dus rapper oplopen met overeten en vetzucht als gevolg. Vezels vermijden ook overmatig maagzuur dat voor maagklachten en maagzweren zorgt. Vezels reinigen ook het gebit waardoor men beter beschermt is tegen aantasting van het tandglazuur.

Drie tips om eetstoornissen te vermijden?

Volle granen

Dr Verhelst houdt een wetenschappelijk onderbouwd pleidooi voor de volle granen haver, volkoren, spelt, gerst, rogge, kamut, eenkoorn. En voor de glutenvrije ‘granen’ quinoa, volle rijst, boekweit, gierst…

Natuurlijke suikers

Hij kiest voor (matig) gebruik van ongeraffineerde, natuurlijke suikers zoals ahornsiroop (het sap van de Canadese Esdoorn), berkensuiker, kokosbloemsuiker, koud geslingerde biologische honing, graanstropen, fruit. Omdat ook fruit fructose bevat beveelt hij aan om niet meer dan twee stukken fruit per dag te eten. Vooral bessen zijn daarbij interessant omdat ze minder fructose en meer nutriënten bevatten. Vers appelsap ook, met zijn sterke antioxidante werking (fisetine).

Groenten, groenten en groenten

Groenten zijn de beste bron van koolhydraten omwille van de vele vezels, nutriënten (vitaminen, mineralen, antioxidanten,…), laag fructosegehalte. Aardappelen zijn best gekookt en de dag nadien koud geserveerd of kies voor zoete aardappel. Bijzonder interessant zijn alle groenten uit de kolenfamilie (broccoli, kool, spruiten, bloemkool, raap, radijs, rammenas,…), en alle soorten uien.

Biologische voeding is gezond voor lichaam en natuur!

Wat men ook leest in de media, toch is de biologische landbouw beter voor het milieu, heeft deze meer respect voor de dieren. Bio betekent natuurvriendelijk kweken van gewassen met meer nuttige voedingsstoffen, meer antioxidanten, meer secundaire plantenstoffen. Bio bevat nauwelijks synthetische verdelgingsmiddelen, geen cadmium.
Gezonde, biologische voeding voorkomt dikwijls eetstoornissen en maakt eetstoornis behandeling vaak overbodig.

En het smaakt gewoon veel beter. Ook deze lezing van dr. Verhelst smaakte naar meer, veel meer.

• Voeding als eerste medicijn, Dr Geert Verhelst, Reliantie Instituut vzw, te Gent op 25/01/2019

Lees ook deze artikelen:

Reacties gesloten.